Punktering och felstämpling

Dagens långdistans var en riktigt härlig tävling. En bra blandning mellan stigar och grusvägar passade mig perfekt. Jag fick en riktigt bra start och låg i täten hela första varvet.  In mot  varvning låg jag på ca 5:e plats och verkligen bara bevakade. Hade inga problem att följa med och hann till och med följa med hyfsat på kartan.

Strax efter varvningen punkterade jag dock och tappade både mycket tid men även den tätgrupp jag körde med. Efter punkteringen blev jag lite ofokuserad då loppet var kört,  det blev även en felstämpling under loppet.

Trots dessa två fadäser är jag väldigt nöjd med dagen och loppet. Den känslan jag hade när jag enkelt kunde ligga med  tätgruppen var väldigt motiverade. Ett väldigt skönt kvitto på att formen börjar komma och att vinterträningen gett resultat.

Imorgon blir det stafett, jag köra andra sträckan efter det att världsmästaren Cecilia Thomasson kört den inledande sträckan. Det ska bli grymt kul!

Kartan:
20140517_164225

Punktering:
20140517_162316

Lerig hoj efter dagens pass
DCIM100GOPRO

Markus som också punkterade under dagenDCIM100GOPRO

MålområdetDCIM100GOPRO

MålområdetDCIM100GOPRO

 

World-Cup, Danmark – Sprint

Världscupspremiär i Danmark. Idag var det sprint. Sprinten gick i ett bra område, ett företagsområde med mycket parkeringsområden och hus.

20140516_174904_resized

Loppet gick ganska bra, lite tveksamheter på en del kontroller och en liten större bom, där tappade jag ca 40 sekunder (till 19). Vi hade 33 kontroller på banan, och med ett så intensivt orienterande i hög fart blir det lätt misstag, dessvärre var jag 1sek från att ta värdscupspoäng, hade 3 pers inom 2 sek framför, lite irriterande. Dessvärre hade jag inte GPS:en på så jag har inget spår att visa.

Jag tar dock med mig känslan från de ca 25 kontroller som jag fick klockrent! Som vanligt på sprint är det svårt att få ut allt ur benen, jag kan cykla snabbare än vad orienteringen tillåter, så man måste hålla igen lite. Ser fram emot morgondagen då det är långdistans och lite mer cykling.

DSC_0197 DSC_0006 DSC_0024 Sprint World Cup - 16 May 2014 - results

Vardagstävlingar

Det finns många viktiga helgtävlingar. SM, VM, WC och svenska cupen, därtill kör man kanske lite MTB-tävlingar i långloppscupen och andra MTB-tävlingar. Dessa tävlingar är såklart lite extra viktiga, man laddar och peppar inför dessa.

Men det finns även en del roliga vardagstävlingar! I maj har jag kört tre sådana. Två av dessa har varit GP-lopp på landsväg. Dessa har varit ruggigt roliga och det har gått lite bättre och bättre. Första tävlingen var jag lite nervös på cykeln och vågade inte riktigt ta plats i klungan, andra tävlingen sprack det också av tidigt, men då lyckades jag kriga mig ikapp.

En annan rolig vardagstävling var första tävlingen i CK UNI:s KM-serie. Tävlingen gick på varvbana i Löfstalöt, en riktigt rolig varvbana som snart dyker upp på www.mtbuppsala.se För min del slutade det med seger efter en tuff uppförsspurt.

Jag tycker dessa, lite mer avspända, men dock väldigt prestigeladdade tävlingarna kan vara minst lika roliga som de viktiga helgtävlingarna. Glöm inte bort att köra tävlingar i vardagen, det är ialla fall väldigt bra träning!

GP tävling, foto: X-kross

xkross-road.jpg

KM, Foto: Camilla Rohdin-”Lind”

IMG_9553 IMG_9544 IMG_9786

Bornholm – Medeldistans

Den andra WRE tävlingen på Bornholm var en medeldistans. Tyvärr inledde jag denna tävling ganska dåligt, på första halvan av banan tappade jag ca 7 min, på andra halvan 1,5 minut. Jag försöker ta med mig den andra halvan av banan då jag hade lite bättre flyt. Om jag kunnat hålla det flytet och farten hela loppet hade jag varit nöjd, inledningen var helt enkelt för stressad.

IMG_3891

Några vägvalsalternativ fanns dock.
På lägret användes ett SI-sytem som är ”touch-free”, det innebär att man inte behöver stanna vid kontrollen och stämpla. Detta har ganska stor inverkan på två vägval längs banan, kontroll 22-24.

På sträckan in mot varvning missade jag helt högervägvalet, det visade sig vara ca 10m längre men mest troligt snabbast, i teorin skiljer det 7 sekunder. Man måste dock koppla ihop denna sträcka med nästa, även här finns ett höger alternativ (se nästa analys) som är snabbt. Men för att ta dessa vägval måste man bromsa in och vända vid 23:an.Enligt QuickRoute håller jag ca 37 km/h förbi kontrollen när jag ”stämplar”, ytterligare en aspekt att ta i sin vägvalsanalys.

medel-1

medel-1r

Näsa sträcka fortsatte alltså i samma riktning. Men om man förutsätter att man startar från noll, visar teorin att det högra vägvalet (grönt i 2:a figuren) är kortast och snabbast. Det skiljer så mycket som 15 sekunder. Det högraste vägvalet (rött) är något långsammare och klart längst, det går dock mycket på asfalt och bedöms därför som snabbt.

Det avgörande här för dessa två sträckor är hur lång tid det tar att bromsa ned från 35-40 km/h, vända en cykel och sedan accelerera igen. Om man tappar mer än ca 20 sekunder på detta, är ”rakt fram” (blått) vägvalen snabbast, annars gröna vägval.

medel-2

medel-2r

Utöver dessa sträckor som kompliceras av ett touch-free stämpelsystem fanns ytterligare en intressant sträcka från mitt lopp.

Det första är en lite längre sträcka där jag analyserat skillnaden i sträcka mellan två alternativ. Jag tror cykelbarheten är ganska lika, så vi kan utesluta den ur analysen denna gång. Hur mycket tror du skiljer på grönt och blått alternativ:

medel-3-2

Analysen visar att skillnaden är ca 8 %. I samma hastighet som jag höll (ca 24 km/h) skiljer det nästan 20 sekunder på dessa vägval.

medel-3-1
Till sist vill jag ge ett stort tack till Sportson Uppsala för hjälpen med min nya cykel!

logga_sportson_b

 

Bornholm – Långdistans

MTBO camp 2014 startades för mig med en WRE (world ranking event) tävling i långdistans. Vi kom fram till Bornholm ganska sent kvällen innan, och fokus var inte riktigt på rätt ställe inför loppet. Jag gjorde några tabbar, kanske pga detta, kanske pga att jag inte kört så många kartpass hittills iår.

Här nedan ser ni hela banan samt några vägvalssträckor som analyserats i detalj. Banan finns även på mitt MTBO-kartarkiv. Det fanns en hel del intressanta vägval och en del av dessa har jag analyserat i mitt vägvalsanalys program.

Efter tävlingen njöt vi av lite härlig dansk-tårta innan vi stack ut på kartminnesträning.

140411 MTBO Lång Danmark 20140412_123526 20140412_130545 IMG_1758

 Vägvalsanalys:

Till kontroll 14 ändrade jag vägval när jag kommit ut på vägen rakt väster om kontrollen, jag får då för mig att köra det södra vägvalet. Ett val som visade sig vara 20% längre, och ca 45 sekunder långsammare.

snutt1

snutt1-r

Till 4:an såg jag tre olika vägval och hade lite svårt att välja. Det slutade med att jag körde det norra alternativet och körde runt hela vägen. Analysen visar att bland de två södra alternativen är det ganska hugget som stucket vilket alternativ man kör. Det södraste är något längre, ca 50 m (17%) men då stigen över i mittersta alternativet är streckad har jag ansatt 22.5 km/hn (mot 30 km/h på heldraget) längs denna. Det gör att skillnad i tid mellan dessa alternativ endast är någon sekund, det är inte heller någon skillnad i höjdtagning för de båda alternativen.

I teorin är dock det nordligaste alternativet ca 20-30 sekunder snabbare, men det är beroende på hastigheten på den mindre stigen som går NW. Det är antaget att man håller 15 km/h på den i jmf mot 30 km/h på grus- och asfaltsvägarna runt.

snutt2-2

snutt2-r2

Till 10:an fanns tre roliga alternativ. Jag valde ganska snabbt att gå ut höger, men hade riktigt svårt att välja vilken väg jag skulle ta in till kontrollen (blå eller röd väg i bilden nedan). Det visade sig dock att det alternativ jag tog var några sekunder snabbare. Nu hittade jag inte riktigt rätt bland de nyröjda stigarna, och det hade gått snabbare att gå det säkra (röda vägvalet) runt. Att köra runt, det gröna alternativet visade sig vara det (teoretiska) långsammaste valet.

snutt-3 snutt-3r

VO2 test i Falun

Som en del av förberedelserna inför årets säsong skickade landslagsledningen de för-uttagna åkarna till Falun för att genomföra VO2 och laktat test på labbet där.

Jag gjorde ett test för mycket länge sedan, ngn gång i slutet av 90 talet kanske, på löpband. Detta test minns jag inte så mycket från, och värdena känns inte så relevanta, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

Testet gick ut på att min i 4 minuters-steg ökade belastningen på en testcykel. Efter varje steg mättes laktat-(mjölksyra) nivån i blodet. VO2 mäts genom att ut-andningsluften analyseras. Testet gick bra, hade lite svårt att veta hur testet skulle upplevas och vad jag hade framför mig. Tror att jag kommer köra lite bättre nästa gång när jag har ett mål att slå och vet hur testet fungerar.

BPM-data

Skärmklipp

20140321_141901

20140321_134424

20140321_140514

Vintern är slut

Det blev en märklig vinter iår. Normalt brukar jag försöka träna ganska mycket alternativt under vintern. Detta gör jag framförallt för att låta kroppen läka samt för att motivationen ska höjas. Med den vintern som varit har det inte gått att åka särskilt mycket skidor. Jag hade även som ambition att prova på skidorientering men på grund av inställda tävlingar blev inte detta heller aktuellt.

Det blev dock några längdträningsläger. Det bästa med vintern var väl egentligen resan till Funäsdalen och Alperna, grymt fina områden att åka skidor på.

Jag har fortsatt köra ganska mycket cykel denna vinter, mest inomhus med trainer och spinning men även några pass utomhus. Nu är det dock dags att verkligen börja mata utomhus så känslan för cykling infinner sig lagom till tävlingspremiären.

Seefeld

Seefeld

Seefeld

Seefeld

Seefeld

Seefeld

Bruksvallarna

Bruksvallarna

Bruksvallarna

Bruksvallarna

Skoterspåret

Skoterspåret

Dimfrost på sjön

Dimfrost på sjön

Hur hög höjd?

Har precis spenderat några dagar i alperna. Blev mest skidåkning i Seefeld, ett riktigt fint ställe. Jag hamnar i München med jobbet då och då,  därifrån är det bara ca 1,5 timme till Seefeld då det blir kanske ett återbesök. Efter att ha åkt här någon dag började jag och Maria fundera på det här med träning på hög höjd.

Hur högt måste man vara för att ha någon effekt, eller för att känna av höjden? Nu var vi bara som högst på drygt 1300. Vi kände inte på något sätt av höjden, varken under passen eller vid återhämtning.

Davos som på vinterstudion ibland nästan jämförs med base-camp på Mt Everest ligget på ca 1560. Sen går väl spåren ca 100m högre än så. Sochi avgörs på Davos nivåer.

Så frågan är, ger träning på 12-1300 m någon ökning av antalet blodkroppar eller andra mätbara effekter. Är det endast vid riktigt hård ansträngning som man känner av denna höjd, vi körde mest halvlugna A2 pass.

wpid-20140126_152019.jpg  wpid-20140125_120835.jpg wpid-20140126_152231.jpg  wpid-20140125_101757.jpg

Spåravgifter

Under lägret i Bruksvallarna åkte jag runt och funderade en del på det här med spåravgifterna. Bruksvallarna och området runt Funäsfjällen är ett av många ställen som använder sig av spåravgifter för att finansiera prepareringen av spåren. Jag är lite tvådelad till det där med spåravgifter, jag ska försöka reda ut vad jag menar.

I Uppsala drar Storvreta IK fina spår och jobbar mycket med konstsnö och spårdragning, en stor del av arbetet görs idéelt och vad jag förstår får man endast ett mindre bidrag från kommunen. Här har man även valt att låta en del av spårsystemet (konstsnödelen) vara avgiftsbelagt. Man har även en snögaranti vilket gör att årsavgiften för spårkortet betalas tillbaka om det inte finns snö ett visst antal dagar. Detta tycker jag är mycket bra, framförallt då det finns kostnadsfria spår, och att avgiften går till en ideell klubb.

I Högbo har man investerat stora pengar i en konstkyld slinga som gör att man kan erbjuda skidåkning långt tidigare än många andra anläggningar i området. Högbo tar ganska bra betalt, men det är på ett väldigt begränsat område och det finns en uppenbar kostnad i den investering och drift man tillhandahåller av den kylda slingan. Jag är inte helt säker på om man tar betalt för de längre spåren. De gånger jag har varit i Högbo har det varit mycket bra på konskylda slingan, jag tycker därför Högbo gör det bra.

Bruksvallarna och Funäsfjällen tar betalt för att hålla med spåren, och det gör man bra. Man har ett oerhört stort spårsystem, ca 30 mil, och det prepareras minst så ofta som man som kräsen skidåkare kan kräva. Man har även en del bra webb-tjänster där man enkelt kan se hur länge sedan det var spåren drogs, och var pistmaskinen är. Jag antar att man även har en konstsnöslinga runt el-ljuset i Bruks. Jag tycker Funäsdalsfjällen gör det mycket bra.

Vålådalen har ett mycket fint och spektakulärt spårsystem som prepareras istort sett dagligen. Man har även en konstsnö slinga som medger skidåkning tidigt på säsongen. Spårkort ingår för de boende på anläggningen och är till salu för övriga. Det tycker jag är mycket bra. Man ser spårsystemet som en del av anläggningen och att bra spår är ett sätt att locka kunder. Detta system skulle dock vara svårare att få till i större områden som t.ex. Funäsfjällen.

Åre
Skistar i Åre verkar vara mer intresserade av att ta betalt, och att se till att alla betala än att hålla hög kvalitet på spåren. Jag kan ha haft otur men de gånger jag varit i Åre/Duved/Björnen har jag inte varit imponerad av kvaliteten på spåren. Även när det knappt varit åkbart i Duved fortsätter man att ta betalt. Det blir extra stötande att längdspår inte ingår i ett liftkort som kostar skjortan. Skistar i Åre gör det dåligt.

Idéella klubbar
Sen finns det massor med klubbar, tex Attunda OK, som preparerar otaliga kilometer med spår över golfbanor och el-ljusspår. Jag tycker de här är de riktiga kämparna som gör det väldigt, väldigt bra!

Som sammanfattning konstaterar jag att jag inte är emot spåravgifter, ialla fall inte när man erbjuder något extra. Bra exempel på detta är Högbo och Bruksvallarna som ger bra valuta för pengarna. Anläggningar som Vålådalen, som inkluderar spårkort i sitt boende tycker jag också är bra. Om jag som längdåkare åker till tex Åre har jag har inget emot att betala för att åka i spåren. Däremot tycker jag att det bör ingå i dyra liftkort, eller i minsta fall vara rejält subventionerat.