Vägvalsanalys – Borensberg

Jag och Jansson körde ganska jämt på söndagens tävling i Borensberg. Ska försöka redovisa lite olika vägval och sträcktider. Mina vägval är markerade med grönt i Quickroute, Markus med gul överstrykning.

Vägval 1-2

Intressant sträcka, jag går norra alternativet, nära vägen. En kort bit på relativt dålig stig, men mest heldraget. Jansson tar ett alternativ med rakt på, med fler korsningar. Janssons vägval (det gula) är 3% längre än mitt runtvägval.

Fördelningen på olika stigar är:

 

sträcka tid
Frisk Jansson Frisk Jansson
Heldraget 942 573 113 69
Långstreck 95 637 15 102
Kortstreck 0 0 0 0
Prickad 142 0 68 0
Total 1179 1210 196 171

På papperet är Janssons vägval snabbare, men den korta prickade stigen jag körde var kort, man kom in med hög fart och inte särskilt teknisk. Det gjorde den snabbkörd och vägvalet jag tog var troligtvis snabbare än Janssons, som dock verkar ha missat en sväng, vilket är lätt hänt på detta vägval.

2

Vägval 3-4

Mitt vägval var ca 11% längre än Janssons.  Dock snabbare på pappret, detta beror till stor del på de prick-stigar Jansson kört. I både verkligheten och i teorin skiljde det ca 18 sek mellan mig och Jansson, så i detta fall stämde teorin!

sträcka tid
Frisk Jansson Frisk Jansson
Heldraget 1190 913 143 110
Långstreck 1187 939 190 150
Kortstreck 0 0 0 0
Prickad 0 114 0 55
Total 2377 1966 333 315

4

Sträcka 4-5

Här gjorde jag två dåliga beslut. Det första var att jag inte tog cykeln och sprang ut till vägen, rakt norrut. Jag cyklade den ganska fina, men ändå relativt långsamma (19 km/h) stigen. Det andra beslutet var från tunneln till kontrollen, här valde jag att gå rakt söderut ned till vägen och ta kontrollen bakvägen. Jag missade dock en sväng och tappade några sekunder där. Det visade sig vara betydligt snabbare att vika in efter tunneln och följa stigen (gult). Jag tycker det är svårt att se, men mitt vägval (även utan extra kroken) är 30% längre än det gula alternativet!

5b

Får se, kanske hinner analysera lite fler vägval senare i veckan.

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *