Scott Spark RC

Grymt kul och spännande att komma hem med en ny cykel. Jag velade och funderade ganska mycket under hösten över vad jag ville köra på nästa höst. Efter att ha varit i Nya Zealand och hyrt bara heldämpade cyklar bestämde jag mig för att slå till. Jag har kört en del heldämpat tidigare, men har tyckt att de varit för tunga och för svampiga. Den Scott Spark RC jag nu kör på är dock endast marginellt tyngre än den hardtail LaPierre jag körde på ifjol. Scotts nya CTD-system som gör att man på ett enkelt sätt kan ställa dämparen i tre olika lägen gör att cykeln ändrar karaktär väldigt snabbt.

Scott Spark RC

Scott Spark RC

CTD-Systemet

CTD-Systemet

 

 

 

 

 

 

Ny cykeln är alltså en Scott Spark RC. En heldämpad 29:a, typ helt i kolfiber. Har varit ute och kört på cykeln i en dryg vecka nu och är enormt nöjd. Det (för mig) nya CTD-systemet, som via ett reglage på styret enkelt ställer dämparen i tre lägen är fantastiskt att använda. I det helt öppna Descend-läget flyter hojen över det allra mesta, i detta läge ”svampar” den dock väldigt mycket om man inte anstränger sig i sin trampteknik.

I mitten läget, Trail, är cykeln en döm. Dämparna jobbar en hel del med att svälja ojämnheter och slag, medan geoemtrin på ramen och dämpare gör att det känns att nästan all kraft når pedalerna.

Scott Spark RC

Scott Spark RC

I Climb läget är cykeln ordentlig stum. En av mina styrkor är att kunna trycka ordentligt på grus och asfaltsvägar, jag tycker detta går bra att göra även i trail-läget, men i climb märker man verkligen inte att man sitter på en heldämpad cykel.

Jag ska försöka göra lite jämförelse mellan LaPierren och Sparken under våren, ska bli spännande. Ett stort tack till Sportson som hjälper mig med cykeln!

Sportson2

XTR bakväxel

XTR bakväxel

SRAM XX1 växelsystem

SRAM XX1 växelsystem

SRAM XX1 Vevparti

SRAM XX1 Vevparti

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *