Bornholm – Medeldistans

Den andra WRE tävlingen på Bornholm var en medeldistans. Tyvärr inledde jag denna tävling ganska dåligt, på första halvan av banan tappade jag ca 7 min, på andra halvan 1,5 minut. Jag försöker ta med mig den andra halvan av banan då jag hade lite bättre flyt. Om jag kunnat hålla det flytet och farten hela loppet hade jag varit nöjd, inledningen var helt enkelt för stressad.

IMG_3891

Några vägvalsalternativ fanns dock.
På lägret användes ett SI-sytem som är ”touch-free”, det innebär att man inte behöver stanna vid kontrollen och stämpla. Detta har ganska stor inverkan på två vägval längs banan, kontroll 22-24.

På sträckan in mot varvning missade jag helt högervägvalet, det visade sig vara ca 10m längre men mest troligt snabbast, i teorin skiljer det 7 sekunder. Man måste dock koppla ihop denna sträcka med nästa, även här finns ett höger alternativ (se nästa analys) som är snabbt. Men för att ta dessa vägval måste man bromsa in och vända vid 23:an.Enligt QuickRoute håller jag ca 37 km/h förbi kontrollen när jag ”stämplar”, ytterligare en aspekt att ta i sin vägvalsanalys.

medel-1

medel-1r

Näsa sträcka fortsatte alltså i samma riktning. Men om man förutsätter att man startar från noll, visar teorin att det högra vägvalet (grönt i 2:a figuren) är kortast och snabbast. Det skiljer så mycket som 15 sekunder. Det högraste vägvalet (rött) är något långsammare och klart längst, det går dock mycket på asfalt och bedöms därför som snabbt.

Det avgörande här för dessa två sträckor är hur lång tid det tar att bromsa ned från 35-40 km/h, vända en cykel och sedan accelerera igen. Om man tappar mer än ca 20 sekunder på detta, är ”rakt fram” (blått) vägvalen snabbast, annars gröna vägval.

medel-2

medel-2r

Utöver dessa sträckor som kompliceras av ett touch-free stämpelsystem fanns ytterligare en intressant sträcka från mitt lopp.

Det första är en lite längre sträcka där jag analyserat skillnaden i sträcka mellan två alternativ. Jag tror cykelbarheten är ganska lika, så vi kan utesluta den ur analysen denna gång. Hur mycket tror du skiljer på grönt och blått alternativ:

medel-3-2

Analysen visar att skillnaden är ca 8 %. I samma hastighet som jag höll (ca 24 km/h) skiljer det nästan 20 sekunder på dessa vägval.

medel-3-1
Till sist vill jag ge ett stort tack till Sportson Uppsala för hjälpen med min nya cykel!

logga_sportson_b

 

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *